wapen onklaar regels

  • Patrick

    Goedemiddag lezers,

    Ik ben de regels voor onklaar gemaakte wapens aan het lezen en heb daarover een belangrijke vraag.

    in de regels staat dat “overige wapens” in de lengte doorgesneden/geslepen moeten zijn en op een metaalplaat vastgelast moeten zijn.

    Mijn eerste vraag is nu: bedoelen ze met “overige wapens” de overige soorten wapens die voor de schietsport legaal zijn, of bedoelen ze alle overige wapens inclusief bijvoorbeeld machinepistolen en andere ongewenste wapens zoals pistolen in kaliber 6.35?

    Mijn 2e vraag is wat ingewikkelder, ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen,

    Een onklaar gemaakt wapen is volgens de wet zover ik het begrijp geen wapen meer, omdat je niet meer door een scheikundige reactie een projectiel kunt afvuren. en daarom is een onklaar “wapen” vrij te bezitten als die aan de regels daarvoor voldoet.

    Op een vuurwapen gelijkende voorwerpen zijn verboden omdat ze voor dreiging/afdreiging geschikt zijn.

    Maar wat maakt nu dat een onklaar gemaakt wapen niet gezien word als een “op een vuurwapen gelijkend voorwerp”. Want ze lijken 100% op de werkende variant dus eigenlijk zouden ze verboden moeten zijn?

    Of begrijp ik de wet dan verkeerd?

    Ik hoop dat iemand mij er wat meer over kan vertellen.

  • gunsmoke

    Er wordt nergens in de bijlage II van de RWM art. 18 gesproken over het vastlassen op een plaat.

    Met overige wapens bedoelt men alle overige vuurwapens.

    Vraag 2 is niet te beantwoorden want je zoekt naar logica.

    En aan logica ontbreekt het op vele vlakken rond Art. 18.

    Je zult het er gewoon mee moeten doen.

  • Roel

    Beste gunsmoke,

    Er staat wel degelijk in de WWM dat een vuistvuurwapen en/of een automatisch vuurwapen enz. in de lengte doormidden gezaagd moet worden en

    permanent op een plaat metaal moet worden gemonteerd!

    En als je dit niet kunt vinden of er informatie over wilt is een telefoontje naar bijzondere wetten van de Politie een uitkomst!

    Dit is de regel voor vuistvuurwapens, enkelschot en hagelgeweren hebben een andere regel en als die onklaar zijn gemaakt kunnen deze wapens

    inderdaad gebruikt worden voor dreiging of verdediging! Daar voorziet de WWM niet in! Net als andere wapens die daarvoor aangewend kunnen worden.

    Alleen je mag het wapen niet gebruiken voor zelfverdediging en als wapenverzamelaar doe je dat ook niet!?!

    Maar het kan wel!

    En nogmaals je bent wel strafbaar als je dat doet!