munitie kropatschek

  • John

    Hallo ,

    Weet is al een keer gepost hier maar heb toch nog een hoop vragen over het laden van patronen 8x60R voor een steyr kropatschek.

    Ik begrijp dat je gewoon gekochte volmantel punten .323 van H&R kan gebruiken dit in tegenstelling van mijn patronen voor de rolling-block waar ik punten in zacht lood voor giet .

    Verder begrijp ik dat je de hulzen alleen “neck-sizt ” dus de rest van de huls ongemoeit laat ( vervormd deze dan niet ?? )

    Hiervoor wordt aangeraden een die-set van RCBS of een voor de Lebel 8mm ( wat zijn de gegevens enz. van deze die-test ? en de prijs ?)

    Zit de shell-holder hierbij en past deze voor de kropa huls ?

    Verder wordt er een prijs genoemd voor de hulzen van 40,- euro per 20 tot 60,- per 20 , als ik zoek kom ik toch niet goedkoper dan 68,- euro per 20 ( iemand nog een goedkoper adres ? )

    Ook wordt er de mogelijkheid geopperd van .348 winchester hulzen die via een vorm-die worden aangepast ? hoe werkt dit dan en zijn deze hulzen dan goedkoper ?

    Als lading wil ik zwitsers 2 gebruiken want dat geeft weinig verontreiniging in het wapen en zal zo'n 30 grain worden .

    Kortom weer voldoende vragen en ik hoop dat een mede schutter van een kropatschek mij verder kan helpen .

    Groet John.

  • banshe

    Bij : http://stifters-gunflints.de/shop/index.htm verkopen ze die-sets en hulzen. Helaas geen neck sizer.

    .323 kogels van H&N werken perfect in mijn Kropatschek.

    De hulzen die ik gebruik zijn al meer dan 100 jaar oud. Het was een partij losse flodders met houten kogel van Hege uit Duitsland. Even uitgloeien en je hebt prima hulzen voor weinig geld.

    Ik verstook 40 grn zwitsers achter de 190 grn H&N kogel.

  • John

    Bedankt banshe voor de reactie en info , als ik op de door jouw vermelde side kijk zie ik wel hulzen te koop voor de kropa 8x56R ! zijn dit de hulzen die ik nodig heb of moet ik echt 8x60R hebben ?

    Wat die-set betreft zie ik wel die 8x60 maar dat is een 2 voudige die , tot nu toe heb ik altijd met die-sets gewerkt die uit 3 dies bestonden , dus enig idee hoe dit dan werkt ? zit hier ook de juiste shell-holder bij en de “die” om het slaghoedje te verwijderen ?

    Weet jij of er nog ergens van deze oude hulzen ( ex losse flodders ) te koop zijn ?

    Als laatste vraag , weet jij of ze herlaad componenten vanuit Duitsland opsturen ( uiteraard op vertoon van verlof ) .

    Groet John

  • theo hogenes

    Hallo John

    Ik heb een die set gekocht van 8 x 56R hongaars, dit is bijna dezelfde maat alleen de onderkant van de huls is dikker, daarom heb ik 16 mm van de die set afgeslepen,

    Ik kan nu met de 1e die het slaghoedje eruit drukken, tevens maakt hij de nek aan de binnenkant op maat.

    Met de 2e die pers ik dan de kogel erop en zet hem vast.

    Het enigste wat er dus niet gebeurd is dat de buitenkant van de huls en nek op maat gezet wordt, maar na het afschieten kan je de huls altijd gewoon uit de loop krijgen, en dus de volgende keer hem er weer in krijgen.

    De die set was 30 euro en ik heb een shellholder van de winchester 343 voor 6 euro

    De orginele maat is 8 x 60R , als je dit op je machtiging laat zetten, krijg je in ieder geval geen problemen met zwart kruit of nitro kruit, je kan er dan uiteraard ook 8 x 56R in verschieten

    Ik gebruik hulzen van Leo Hemelrijk de kosten 3,25 per stuk.

    Ik koop regelmatig materiaal in duitsland zonder problemen.

    Groet Theo

  • browning

    >

    > Verder wordt er een prijs genoemd voor de hulzen

    > van 40,- euro per 20 tot 60,- per 20 , als ik

    > zoek kom ik toch niet goedkoper dan 68,- euro per

    >

    http://www.buffaloarms.com/browse.cfm/2,41.html

    http://www.buffaloarms.com/browse.cfm/4,2395.html

    Ik heb ooit eens op het internet een amerikaans bedrijf gevonden dat “nieuwe” hulzen maken kan. Als ze de precieze specificaties hebben moet dat ook lukken voor een 8X60R.

    Of probeer dit forum http://www.surplusrifleforum.com/

  • banshe

    Je kunt gewoon de 8X56 gebruiken.

    Meer dan 2 die-sets heb je niet nodig. 1 om te sizen en tevens de oude slaghoedjes te verwijderen, en de 2e om de kogel te zetten en te crimpen. Een extra factory crimp of expander die-set heb je niet nodig. Er zit (bijna) altijd een shelholder (hulsvoethouder) bijgeleverd.

    Ik heb nooit problemen gehad met leveringen vanuit Duitsland. Voor een die-set heb je geen verlof nodig maar ik stuur altijd voor de zekerheid een copie door.

    Losse flodders voor de Kropa zijn tegenwoordig zeldzaam geworden. Als je goed zoekt kom je misschien nog ergens een partij tegen voor een schappelijke prijs. Oude hulzen hebben vaak wel Berdan slaghoedjes !

    Ik heb ooit een partij Horneber hulzen gekocht maar die scheurde na 2 X herladen doormidden.

  • John

    Hallo Heren ,

    Alle bedankt voor de reactie en de info omtrend het laden van 8x60 patronen , ik ga met deze info aan de gang om het een en ander aan te schaften om patronen te maken .

    Zou er toch nog belangrijke of interessante informatie te melden zijn , dan hoor ik dit graag .

    Groet John

  • Jean Grand

    Niet schaften.

  • John

    Oke Oke wat's in a name , aanschaffen dan , alhoewel op tijd schaften is ook belangrijk . thanks .

  • jan

    bij Wapenhandel Kuiper in Blijham kun je 8x60r kopen, ca 3euro per stuk