N310

  • jeepstar

    De bus kruit is verkocht aan een mede schutter die 9 mm schiet.

    Bedankt voor jullie reacties.

    Ronald

  • rugertje

    Is inderdaad een fijne lading klaas.

    Zelf doe ik het met 14,6gn (zelfde koppie trouwens).

    Wat ik zelf ook erg fijn vind en zeer goed groepeerd is 8,4gn N350 met 158gn verkoperd flatpoint koppie.

  • Roel

    Hallo beste schutters,

    Ik gebruik al jaren N320 en N310, zonder probleem!

    N310 in 357 mag. kan inderdaad problemen opleveren, ik heb het geprobeerd om een mag. lading te verschieten van 7 grain N310 met een XTP 110 grain punt,

    ging goed, dit stond in een oudere uitgave van een schietblad vermeld dus ik heb het niet zelf uitgevonden!

    Echter het schiet niet lekker, enorm veel vuurwerk tussen loop en trommel en een enorme terugslag, lijkt wel of er een rotje in je hand knalt.

    N310 is uitstekend geschikt voor lichte wadcutter ladingen in 38 special, kan zelfs vanaf 2 grain, lekker rustig maar toch een echte 38spec. lading.

    N110 heb ik nog niet geprobeerd maar heb er zoveel over gelezen dat ik wel sta te trappelen om deze kruitsoort te gaan gebruiken!

    Maar, wat doet het, hoe is de terugslag met 14 grain, de snelheid enz.?

    Hier wordt niet veel over geschreven, althans, ik kan het nergens vinden!

    Jullie weten hier vast meer van!

    Groeten,

    Roel

  • rugertje

    Ik doe er 14,7 gn n110 in en dat groepeert erg goed.

    Het is zeker niet de lichste lading maar als je dat wil moet je ook geen n110 nemen maar n320/340 ofzo.

    Hoe de snelheid ligt bij deze lading ?

    dat weet ik niet maar ik schat zo'n 450-460m/s Als je van de tabellen uitga

  • Ouwe

    Okee, hierbij mijn 310 lading die ik al 26 jaar gebruik voor 38 special.

    Gelezen de meningen, gaat men er snel vanuit dat het verdwijnen uit een tabel inhoudt dat de lading niet meer goed is, of zelfs gevaarlijk. Vihtavuori is echter een zeer goede leverancier van een stabiel product, N310 is niet opeens sneller geworden, maar de oude ladingen zaten op het randje van de +p 38…

    Vandaar. Zelf gebruik ik de patronen in een .357 686 S&W met verschillende looplengtes.

    Bij een verkoperde 158 grain punt is 3,8 grain de mooiste lading voor target- en actionshooting. Tevens makkelijk te onthouden: 3,8 …38! 

    Voor de Bianchicup gebruikte ik bij een 8 inch loop en 158 grains verkoperde Berry punten…4,2 grain. Let op hé: in een .357 revolver. Hiermee kwam ik met de hakken over de sloot uit de snelheidsmeting, maar schoot wel de barricade, practical en  moving target in de top 10. 

    Overdruk heb ik nooit gemerkt, slaghoedjes zijn standaard Federal en kwamen er nooit plat of krom uit. 

    Lood: Wil je en mag je nog met lood schieten, 3.1 grain bij een 158 3D punt was prima. Een 148 grain HBWC kan zelfs met 2,2 Grain toe en levert strakke groepen tot op 25 meter.

    Magnumpatronen: niet met N310, gebruik N110.

    Bij deze dus mijn ervaringen, gebruik je verstand en wees altijd voorzichtig.