N310

  • jeepstar

    Ik wil graag .357 magnum laden met N310 van Vihtavuori met 158 gr koppen dat is 10,2 gram weet iemand de hoeveelheid kruit die ik toe moet passen. Sorry in het vorige bericht stond dat het n110 is maar die waardes staan inderdaad in de herlaadtabellen.

    Ronald

  • Klaas

    Tja, en waarom denk je dat de heren van Vihtavuori geen tabelwaarden geven voor N310 bij een 158 grains kogel? Misschien omdat dat kruit niet geschikt is voor dat kogelgewicht?

    (Had je zelf ook kunnen verzinnen.)

    Mijn advies: koop gewoon een bus N340 of zo, en ga niet zelf klooien met verzonnen laadgewichten….voor je het weet kom je in de problemen.

  • Henry

    N310 is een veel te snel kruit voor .357 magnum.

    Het heeft overigens niets met het gewicht van de punt te maken, want .38 special met dezelfde punt staat (stond vroeger?) wel in de tabellen.

    Henry

  • jeepstar

    Ok het is te snel dat dacht ik zelf ook al. Maar de in de tabellen van .38 kan in ook niets vinden met dit kruit. Weet iemand dan welke hoeveelheid erin moet. Ik zit anders gewoon met een bus kruit waar ik niets aan heb.

    Ronald

  • bosmeester

    Als je graag je wapen, je vingers of beiden wilt verspelen moet je vooral

    buiten de tabellen om gaan herladen,

    Mijn advies, probeer die bus N310 aan een mede schutter te verkopen

    of te ruilen met iemand op jouw vereninging die het wel gebruikt maar

    ga -n-o-o-i-t- buiten de tabellen om zelf een kruitsoort gebruiken!!!!

    Beter een bus kruit ongebruikt in de kast dan de brokstukken inleveren bij BW

    of er uit laten peuteren in het ziekenhuis

    met vriendelijke groet, Bosmeester

  • Klaas

    Henry schreef:

    >

    > N310 is een veel te snel kruit voor .357 magnum.

    > Het heeft overigens niets met het gewicht van de punt te

    > maken, want .38 special met dezelfde punt staat (stond

    > vroeger?) wel in de tabellen.

    >

    > Henry

    Hoe zwaarder een kogel is, hoe langer het zal duren voor hij op snelheid is. Hoe langzamer je kruit dus ook moet zijn (anders krijg je narigheid met piekdruk); kogelgewicht maakt dus wel degelijk wat uit.

    Probleem bij N310 in een .357-huls zit hem ook in het feit dat de vulling van de huls minimaal zou zijn, hij zit misschien maar voor 1/3 vol. Dat geeft een onregelmatige ontsteking, verbranding, varierende kogelsnelheden…

    Overigens, .38 special met een 158gr kogel stond ten minste vorig jaar al niet meer in de tabellen. Ook dat hebben de heren er niet voor niets uitgehaald…

  • dst

    En mij is altijd geleerd te luisteren naar de “bosmeester”.

    Als je toch zo nodig wil stunten kun je er nog beter een knap stukkie vuurwerk mee maken. Dat scheelt weer een ritje naar Belgie

    groet

  • bennie

    Niet gebruiken in .357. Jaren geleden heb ik het ook eens geprobeerd toen het nog in de tabellen voorkwam. Iets teveel en je hebt metteen overdruk en in kombinatie met loodkogels is het helemaal leuk. Je stript de kogel.

    Gebruik N110 , dat is bijna niet te overladen. Als ik de kogel iets te diep zet valt het slaghoedje er bijna uit ! En het is gruwlijk zuiver op 50 meter.

  • Henry

    Je hebt gelijk.

    Staat inderdaad al een tijdje niet meer in de tabellen.

    Ik heb daar niet op gelet omdat ik al jaren geen 38 spl. meer verschiet. Alleen nog maar .357, en daar gebruik ik N110 voor. Lekker huls-vullend.

    Is altijd een goed idee.

    Henry

  • Klaas

    :-)

    Ik ook. 14,5 grains N110 achter een 158 grains verkoperde Rainier kogel. Totale patroonlengte op 40.00 mm, staat verschoten uit een S$W 686 garant voor héél nette groepjes, terwijl je toch voelt (en ziet) dat je een .357 afvuurt.