magazijnen,kogels,hulzen

  • thom

    Hey ik spaar nu kogels hulzen en magazijnen wie heeft wat voor me dat ik kan sparen ?????

  • Coen

    En daar heb je, naar ik aanneem een vergunning voor?

  • thom

    me pa wel…

    heb jij er wat voor me???Coen schreef:

  • Roel Ebbens

    Beste Thom,

    Hulzen e.d. mag je niet in bezit hebben zonder een eigen verlof, als je vader wel een verlof heeft wil dat niet zeggen dat jij een verzameling mag hebben, alleen je vader dus.

    Als sportschutters aan jou hulzen e.d. leveren zijn deze sport- schutters zelf strafbaar dus doen we dat ook niet, vraag dit maar aan je vader, als hij een verlof heeft weet hij ook hoe de regels zijn!

    Groeten,

    Roel

  • Wim Collaris

    Sorry,

    Maar ik dacht dat het wel toegestaan is om een verzameling te beginnen met kogel punten, magazijnen en lege hulsen. Zolang ze leeg zijn. Dus geen kruit of functionerende slaghoedjes hebben.

    Magazijnen: Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat een magazijn niet behoort tot registreerplichtige onderdelen van een wapen. Maar ik moet dit ook even checken.

    Ik zal eens de wet na kijken en meer info op het form zetten.

  • Theo

    Een magazijn is volgens de Wet Wapens en munitie essentiel onderdeel van een wapen. Je zult hiervoor dus een verlof nodig hebben als dit magazijn behoord bij een echt vuur- cq gas wapen. (art 3 WWM).

  • Wim Collaris

    Zou je ook de vergunning moeten hebben voor een schroefje of boutje van een echt wapen?

    Waar ligt de grens?

    Ik denk dat als het wapen niet zonder gebruikt kan worden, het geregistreert zou moeten zijn of je moet een vergunning hebben hiervoor.

    En ik kan een losse patroon in de patronenkamer schuiven zonder een magazijn te gebruiken.

    Maar als jij (Theo) dit hebt opgezocht in de wetboeken, neem ik dat van jou aan. (Zal het toch nog even zelf nakijken, ben eigenwijs).

    De hulsen en kogelkoppen dat mag je toch verzamelen zonder vergunning. Dat weet ik zeker. Als ze niet met kruit of functioneel slaghoedje zijn voorzien.

  • Theo

    Als het een onderdeel van het wapen is wat voor het functioneren van het wapen van belang is, is het een onderdeel van het wapen zoals bedoeld in art 3 WWM. De wetgever bedoeld hier niet de schroefjes maar oa de loop, kast, trekkergroep en het magazijn mee. De houten kolf, vizier en dergelijke zijn dit dus niet en mag men dus voorhanden hebben.

    Vwb de hulzen is in de regeling wapens en munitie art 18 onder f, vrijstelling verleend voor het in bezit hebben van KENNELIJK GEBRUIKTE lege patroonhulzen ALS DEZE DEEL UITMAKEN VAN EEN VERZAMELING. Dit geldt dus alleen voor hulzen. En ik ga er dan vanuit dat je niet in het bezit bent van een verlof.

    Vwb kogelpunten moeten deze op een deugelijke manier permanent zijn bevestigd op een overzichtsbord, ingevolge art 18 onder i van de Regeling Wapens en Munitie. Je mag dit dan ook tezamen met de hulzen doen als alle lading er maar uit is gehaald. Ook hier gaat het weer over een verzameling.

    Theo

  • Wim Collaris

    Hallo Theo,

    Het is Thom die de verzamelaar is. Ik ben maar een sportschutter met verlof/vergunning. Ik verzamel alleen door schoten 9-s en 10-en op een kleine zwarte schijf.

    Maar ik denk dat Thom nu wel weten wat wel mag en waar je een vergunning voor nodig hebt. (Kogelpunten en hulsen, mag zonder en magazijnen met een vergunning). Voor meer info kan Thom ook terecht bij zijn lokale politie buro, afdeling Bijzondere Wetten. Die leggen gaarne uit wat en hoe als mag.

    Veel plezier met legaal verzamelen.

  • stefan

    Anonymous

    Als het een onderdeel van het wapen is wat voor het functioneren van het wapen van belang is, is het een onderdeel van het wapen zoals bedoeld in art 3 WWM. De wetgever bedoeld hier niet de schroefjes maar oa de loop, kast, trekkergroep en het magazijn mee. De houten kolf, vizier en dergelijke zijn dit dus niet en mag men dus voorhanden hebben.

    Vwb de hulzen is in de regeling wapens en munitie art 18 onder f, vrijstelling verleend voor het in bezit hebben van KENNELIJK GEBRUIKTE lege patroonhulzen ALS DEZE DEEL UITMAKEN VAN EEN VERZAMELING. Dit geldt dus alleen voor hulzen. En ik ga er dan vanuit dat je niet in het bezit bent van een verlof.

    Vwb kogelpunten moeten deze op een deugelijke manier permanent zijn bevestigd op een overzichtsbord, ingevolge art 18 onder i van de Regeling Wapens en Munitie. Je mag dit dan ook tezamen met de hulzen doen als alle lading er maar uit is gehaald. Ook hier gaat het weer over een verzameling.

    Theo

    ik moet dus echt even iets zeggen.  want je mag wapens gewoon zonder vergunning verzamelen als bijv de slagpin of loop of wat dan ook vast of dicht gelast zit.    

    dus gewoon een magazijn mag je ook hebben.   en in het ergste geval zou bijv het bewegend onderdeel dat de kogels omhoog doet vastgelast moeten worden.