KNSA opnieuw voor de reschter?

  • Christian

    Een VOG krijgen is voldoende voor de overheid om lid te mogen worden van een schietvereniging. Was dit anders geweest dan had die persoon geen VOG gekregen.

    De KNSA heeft strengere eisen gesteld en dat is prima voor de bij haar aangesloten verenigingen. Daar zijn ze immers mee akkoord gegaan op de ALV. Geen discussie op dat punt.

    Nu de verenigingen die niet bij de KNSA zijn aangesloten. Als ze zich aan de wettelijke voorschriften houden dan voldoen ze aan de wet. Daar heeft een rechter zich al eerder over uitgesproken.

    De KNSA stelt echter eigen regels die ze aan de certificering heeft gekoppeld. De vereniging wordt dus “verplicht” regels van een andere vereniging, waar ze niets mee te maken heeft, te volgen. Dit gaat lijnrecht in tegen de EVRM. Dat de overheid de KNSA gevraagd heeft om die verenigingen te certificeren zonder vast te leggen wat er gecertificeerd moet worden is een probleem van de overheid maar ook van de KNSA. De KNSA is immers akkoord gegaan en controleert op hun regels. Daarbij gaat ze alleen wel even voorbij aan de EVRM en dat weten ze donders goed. Geen enkel rechtsbijstand verzekering zal dit accepteren als er een rechtszaak komt omdat een vereniging de certificering geweigerd wordt omdat ze een lid niet willen royeren omdat de KNSA dat wil. (bijvoorbeeld de zwarte lijst) Het lid heeft gewoon een VOG en misschien zelfs een verlof en dat is voldoende.

    Wie denk je dat er verantwoordelijk wordt gehouden voor de schade die gaat ontstaan bij de vereniging en de individuele leden?

    De KNSA is inderdaad een belangenbehartiger voor de schietsport en moet dat zeker ook blijven. Maar ze is wel een belangenbehartiger van de bij haar aangesloten leden. Daar ligt de grens.

  • Pietpiet

    Je valt in herhaling. zinloze discussie…..

  • Christian

    Het feit dat de wet spreekt van een certificering geeft de KNSA niet de macht om maar te vragen wat ze wil. Blijkbaar wil je dat niet begrijpen of toe geven.

  • banshe

    In 4.6 van de KNSA certificeerring staat dat alle leden dienen te beschikken over een KNSA licentie.

    De Raad van State heeft daar al een uitspraak over gedaan……nu probeert de minister het te regelen via de KNSA als verantwoordelijke. De KNSA zal deze opdracht graag vervullen gezien het om veel inkomsten gaat !! Sommigen noemen dit participeren anderen weer privatiseren van overheidsregels….

    Of de wespen nu van goede of foute vruchten gebruik maken…., het steekt nog steeds !!

  • Christian

    Enkel de leden die lid zijn bij een vereniging die bij de KNSA is aangesloten.

    Maar goed, zo wordt het gewoon weer wachten op de volgende rechtszaak. Ben alleen wel bang dat de verantwoordelijkheid voor een deel is de schoenen van de KNSA is geschoven en dat ze dat zelf nog niet door hebben.

  • Hans

    Certificerings-criteria zijn eenzijdig opgesteld in een tijd dat de KNSA zichzelf als oligarch euforisch rijk rekende en druk was de inner circle volgens het principe van de ene hand wast de ander met gelijkgestemde te versterken. Justitie zal zich niet twee keer aan een en dezelfde steen willen stoten. Vertrouw er op dat artikel 4.6 ‘de verplichte KNSA licentie’ is weggegomd.

    Een volgend punt is niet van de waan van de dag afhankelijke objectieve meetbaarheid van certificerings-criteria. De positie van de KNSA inzake certificering decimeert hiermee tot die van een APK keurstation.

  • pietpiet

    Dat staat er niet:

    4.6 Voor verenigingen die bij de KNSA zijn aangesloten, is het verplicht dat zij al hun leden bij de KNSA aanmelden. Voor leden van de desbetreffende verenigingen die de schietsport niet beoefenen, kan het KNSA-bestuur dispensatie op deze verplichting verstrekken.

  • banshe

    Een bij de KNSA aangesloten vereniging is verplicht alle leden op te geven die schieten of een verlof hebben. Voor sponsoren, leden van verdienste en andere leden die niet direct meedoen aan het schieten KAN een dispensatie worden aangevraagd.

    Gezien het aantal verenigingen die het aandurfde om het lidmaatschap KNSA volledig op te zeggen erg klein is, profiteert de KNSA maximaal qua inkomsten. Daar gaat het toch om !!??

    Maar heeft de KNSA recht tot certificeren ????

    De CWM 2005 heeft amper 8 jaar stand gehouden, door nu alle juridische aansprakelijkheid te verleggen naar een “burgervereniging ”probeert met juridisch de termijn te vertragen zodat nog veel meer verenigingen ermee stoppen omdat ze niet kunnen voldoen aan de eisen van de KNSA.

    Politieke zuivering anno 2014 of entlosung noemt men dat. Het willens en wetens onwettig omzeep helpen van andersdenkenden met behulp van een zogenoemde belangenbehartiger/ raad.

    Zolang je medewerking verleend aan deze lafhartige zogenaamde belangenbehartiger, ben je mede schuld aan de afbraak van de schietsport in Nederland. Wat de minister wettelijk niet kan en mag, gebeurd via de KNSA !! Heeft de minister de CWM2014 wel eens voor gelegd aan de RvS ????????

  • Jean Grand

    Even naar de topic start, zover ik weet is de KNSA niet naar de rechter geweest betreffende dit onderwerp, dus opnieuw?

    Ja Hans dat APK keurstation is wel vergelijking, alle auto bezitters moeten elk jaar hun aut laten keuren bij een (ANWB) keurstation of een daartoe gemachtigde keurmeester/automonteur bij een garage.

    Inspecteurs van de dierenbescherming vind jij overal op veemarkten en inspecteren daar zonder dat de veehandelaren of boeren lid zijn van de dieren bescherming.

    Dus keuren en inspecteren komt al veel voor met de overheid een stukje op de achtergrond , geprivatisserd stoomwezen kiwa kema heb ik al eerder genoemd.

    En daar komt nu de KNSA dan ook een beetje bij.

    Dat de KNSA de schietsport omzeep wil helpen geloof ik niet, ik ga er nog steeds vanuit dat ze het beste met de schietsport voorhebben.

    Fouten zullen ze wel maken, het is ook geen kinnesinne onderwerp , de media benaderen het meest negatief en heel veel burgers roepen “Ga Voetballen joh.”, die willen het gewoon verbieden!

    Wat dat zuiveren aangaat, in de vele discussies over de KNSA valt mij op dat de grove criticasters van de KNSA veel willen zuiveren, maar dan bedoelen ze daarmee de (hoofd) bestuurders van de KNSA, die willen ze wegjagen.

    Om nu te zorgen dat het woordgebruik wat variabeler wordt heb ik er een paar, in het engels is clensing of zo en in mijn militaire diensttijd heb ik er les in gehad.

    In de Oost moesten we ook leren zuiveren , het werd genoemd “kampong belaberen” voor het dorp in met een peloton en achter eruit , dan was het zuiver.

  • HAns

    Selamat Jean Grand.

    Wij beiden delen een passie voor de schietsport dat is duidelijk. Ook ik en zelfs de meest anti KNSA reageerders delen deze passie. Dat is een mooi begin om tot iets constructiefs te komen. Ja veel keuringsinstaties zijn in de loop der jaren geprivatisserd maar daar stopt de vergelijk. Geen van deze keuringsinstaties heeft het monopolie. Als ik het gevoel heb dat mijn garage een afkeur doet omdat hij wat extra stuurkogels, ruitenwisserbladen of banden probeerd te verkopen. Of dat simpel mijn gezicht de keurende monteur niet aanstaat, kan ik altijd een herkeur door een RDW ( RIJKS) controleur aanvragen of naar een andere garage gaan.

    Nee ook ik denk niet dat de KNSA de schietsport om zeep wil helpen. Wel willen zij iets te happig hun persoonlijke kijk op wat schietsport is opdringen. Ook heb ik tot mijn spijt moeten toezien dat de eerder toebedachte macht en daarbij behorende “status” en ruime “onkostenvergoeding” een verkeerd soort blauwe blazer geile bestuursleden is gaan aantrekken zonder hierbij afbreuk te willen doen aan enkele prima functionerende hard werkende regionale besturen. Leuk dat je over de Oost begint je bent dus zonder dat je het wist een oude sobat van mij. Kampongs belabberen ligt al heel lang achter ons maar laat ons voor we de ogen sluiten nog een keer gezamenlijk de KNSA belabberen en vrijmaken van zakkenvullende rampokkers welke voor eigen gewin Kampong-bestuur infiltreren. Goede wacht.