wapen kopen zonder verlof

  • Gooose

    Ik wil met een eigen wapen gaan schieten. Ik ben alleen nog geen jaar lid van een schietvereniging. Is er een mogelijkheid dat een vriend van mij (die reeds wel een jaar lid is) een tweede wapen koopt en dat op zijn verlof laat plaatsen.

    Voorwaarde is denk ik wel dat het wapen in de kluis van de vereniging blijft staan of door mijn vriend wordt meegenomen naar schietwedstrijden. Over enkele maanden, wanneer ik wel een jaar lid ben, kan ik het wapen dan van hem “overkopen” en op mijn verlof laten bijschrijven.

    Klopt bovenstaand verhaal of zie ik iets belangrijks over het hoofd…

    graag jullie tips.

  • Matheu

    Heel simpel, “Parkeren op een ander verlof” is niet toegestaan.

    Je vriend moet om een tweede wapen te kopen reeds zijn verlof minimaal een jaar in zijn bezit hebben.

  • Gooose

    ok, helder. Het feit dat mijn vriend al meerdere jaren een verlof heeft (incl. 1 wapen) heeft geen enkele invloed, het is dus niet toegestaan… Jammer…het was zo mooi geweest. Ik zal zelf nog even geduld moeten hebben en mijn kaarten vol zien te schieten met het verenigingsgeweer.

  • Jans Dries

    Gooose schreef:

    >

    > ok, helder. Het feit dat mijn vriend al meerdere jaren een

    > verlof heeft (incl. 1 wapen) heeft geen enkele invloed, het

    > is dus niet toegestaan… Jammer…het was zo mooi geweest.

    > Ik zal zelf nog even geduld moeten hebben en mijn kaarten vol

    > zien te schieten met het verenigingsgeweer….

    Gooose je kunt de vereniging een wapen doneren…

    Als je bijgeval een eigen bedrijf hebt is het aftrekbaar van de belasting..

    Zover ik weet is sponsering van (sport) verenigingen door bedrijven nog steeds aftrekbaar..

  • Matheu

    Je kunt ook aan de huidige eigenaar van het wapen vragen of hij hem nog een paar maanden vasthoudt, eventueel een gedeelte aanbetalen.

  • Gooose

    Wat als mijn vriend toch gewoon een tweede wapen aankoopt. Ik denk niet dat het strafbaar is; hij mag immers een tweede wapen kopen. Als ik hem dan tzt overkoop doe ik ook weer niks strafbaar. Het is uiteraard wel zo dat hij, als het een wapen is op zijn verlof, verantwoordelijk is.

  • G21C

    En als jij dat wapen telkens gebruikt ipv hij, is het toch weer parkeren.

    Je vriend mag nog wel 4 wapens erbij kopen, dat is zeker niet strafbaar. Maar als BW merkt dat hij dat wapen gekocht heeft zodat jij er eigenlijk mee kunt gaan schieten, dan is het toch parkeren.

    Nu zul je zeggen, maar hoe komt BW daar achter dan? Niet zo moeilijk, die leest hier net zo vrolijk mee. ( 1 ervan post hier zelfs, waarvan ik weet)

    Doe het zoals Matheu zegt, als je hem wil kopen dan doe je een aanbetaling en wanneer je een jaar lid bent zet je hem op jouw naam. Het 1e jaar lidmaatschap is er voor iedereen en daarna mag je een wapen gaan kopen. Grote kans dat het bestuur dit niet ook niet grappig vind als zij er achter komen dat je zo de regeltjes probeert te omzeilen.

    Natuurlijk zullen er op dit forum leden zijn dit weer mierenneuken vinden, maar als zij wetten willen overtreden moeten ze dat fijn doen.

  • Gooose

    bedankt voor de info. Ik wil zeker geen wetten overtreden. Daar is de schietsport me (nu al) te lief voor. Ben gewoon aan het kijken wat de mogelijkheden zijn binnen de legale paden. Ik weet voldoende. Bedankt voor jullie informatie.

  • gerrit

    hola goooos,

    ik zie geen enkel probleem in de door jou en je maat bedachte constructie,

    Het gebeurd vaker dat mensen die bv al 5 wapens op verlof hebben een bevriend verlof gebruiken om tijdelijk een wapen op te zetten omdat dit wapen anders verkocht zou worden voor zij zelf weer ruimte hebben op hun verlof.

    voorzover ik weet kent alleen de wegenverkeerswet de term parkeren en ik zou me dus niet laten opnaaien over strafbare feiten e.d. Als jou maat voldoet aan de de door de wet voorgeschreven normen om een wapen te mogen aanschaffen dan mag hij dat gewoon doen ongeacht aan wie hij dit wapen later wil verkopen. .

    De enige restrictie die er aan zit is dat jij er alleen mee kan/mag schieten als hij erbij is.

    gr gerrit

  • Bushmaster

    uch uch,

    lees maar even mee:

    http://www.justitie.nl/images/Circulaire%20wapens%20en%20munitie%202005_tcm34-2207.pdf

    Artikel: 2.4.6