reparatietips gevraagd

  • browning

    Wie heeft er tips?

    Ik ben bezig om een oud jachtgeweer (hagel) te herstellen. Het voorhout is gespleten.

    Bij dat project stuit ik op twee problemen:

    1. het voorhout is compleet verzadigd met wapenolie, gewone Bisonkit plakt dus niet, en

    2. een gewone lijm zal loslaten gezien de terugslag van het geweer.

    Nu heb ik wat gezocht op een Amerikaanse website. Daar wordt gezegd om de wapenolie te verwijderen door het voorhout in aceton te weken. Daarna zou je een “glass bedding” (met epoxy) kunnen aanbrengen die het voorhout bij elkaar houdt.

    Wie heeft er ervaring met zo'n “glass bedding”? Wie weet waar de benodigde producten daarvoor verkocht worden? Kun je daarvoor spullen gebruiken die gewoon in de bouwmarkt of bij Halfords te koop zijn? Volgens mij gebruikten we lang geleden dit soort spul om een gat in de uitlaat van een auto te dichten.

    Bij voorbaat dank voor de tips.

  • Halqaj

    Browning:

    Olie verwijderen met een olieoplosmiddel, of voorzichtig verdampen met een hobbybrander, wel goed uitkijken. Lijmen met houtlijm of constructielijm en daarna goed vastklemmen en een paar dagen laten drogen.

    Scheuren en kieren dichtsmeren met vloeibaar hout in de juiste kleur of houtsoort.

    “Glasbedding” is geen lijm!! Dit wordt gebruikt om het hout harder te maken en te verstevigen ( tegen weersinvloeden op het uitzetten van het hout ) en het wordt alleen maar gebruikt op de plaats waar het grendelhuis vastzit aan de kolf.

    De loop van een geweer mag NOOIT de kolf of het het voorhout raken, hier moet altijd wat ruimte tussen zitten b.v.b. een bankbilljet dikte.

    Succes, Halqaj.

  • frans

    hoi browning, ga je licht eens opsteken bij een boot/jacht, maritiem winkel, die kunnen je vast wel verder helpen, ook aan materiaal

    suc6

  • browning

    Halqaj schreef:

    >

    > Browning:

    > Olie verwijderen met een olieoplosmiddel, of voorzichtig

    > verdampen met een hobbybrander, wel goed uitkijken.

    Kun je een merknaam noemen van zo'n olieoplosmiddel (?). En dat verdampen; hoe gaat dat in zijn werk?

    Ik ben niet zo'n hobbyist, dus als ik domme vragen stel, sorry.

    Hartelijk dank voor de tips

  • Halqaj

    Browning:

    Een kolf opknappen is weken zoniet maanden werk, voor mij althans.

    Met de hobby brander bedoelde ik hetzelfde als wat een schilder doet, langzaam en voorzichtig olie/vernis/vuil/rommel wegbranden.

    Omdat er olie in het hout zit is de kolf vroeger niet goed in de vernis gezet, en dat moet je wel doen.

    Als er diamantjes, checkering, in de kolf zijn gesneden, die voorzichtig schoonmaken met een kraspen en een messing “roestborstel”.

    Een plastic pijp op de plaats van de loop vastschroeven en de pijp in een bankschroef plaatsen, zo kan je de kolf gemakkelijk bewerken.

    Gebruik sneldrogende jachtvernis, en die met de vinger insmeren.

    Ik gebruik veel producten van BIRCHWOOD, zoals:

    Gun Stock Filler–na het schuren hiermee insmeren om kleine kieren en scheuren te dichten en de nerft ophalen.

    Stock Sheen– op de vernis smeren voor glans.

    Gun Stock Wax–laatste laag voor bescherming.

    Dus:

    Kolf schoon maaken van olie/vuil/oude vernis.

    Scheuren lijmen en klemmen.

    Schuren, tot je een ons weegt.

    Insmeren met Filler, dan weer schuren, minstens 3 maal. herhalen.

    Vernissen, met de vinger, en licht schuren, minstens 3 maal.

    Insmeren met Sheen, en je rot poetsen, minstens 2 maal.

    Insmeren met Wax, en poetsen maar.

    Veel werk maar het is het waard.

    Groeten van Halqaj.

  • banshe

    Als je geen kneedbaar hout in de juiste kleur kunt vinden, kun je ook schuurstof van je kolf opvangen en dat vermengen met transparante lijm of lak. Maak hier een stevig papje van , en vul daar de gaten,scheuren en kieren mee.

    Je kunt schuurstof vermengd met lak, ook gebruiken als porienvuller. Dat scheelt veel lak en schuurwerk.