blauwen van wapens

  • Tim

    Hallo allemaal,

    ik wil een oude buks waarvan de loop heel licht is geroest weer opnieuw blauwen.

    Bij www.Targetmaster.nl verkopen ze setjes met twee vloeistoffen voor het blauwen van wapens, heeft iemand hier ervaring mee en werkt dit spul een beetje en is dit dan ook het blauwen wat je wapen beschermt.

    Mazzel, Tim

  • M

    Idd, de link werkt goed

  • bennie

    Die doe het zelf pakketjes zijn leuk om een klein onderdeel of een beschadiging bij te werken . Om een hele loop mooi en egaal te blauwen komt er meer bij kijken .

    Het zelf blauwen van een loop of een heel wapen is een smerig en zeer precies werk.

    Als het goed en mooi moet worden , moet je het laten doen.

  • Th

    Hallo,

    hou er bij het blauwen rekening mee dat je je handen en gezicht goed beschermd adem de dampen niet in en ventileer de ruimte goed. doe na het blauwen een klein beetje (wapen)olie op de loop en je hebt een beschermlaagje tegen corrosie.

    gr. Th.

  • Tim

    het geblauwde laagje heeft toch ook een beschermende werking?

    Moet hierna nog gewerkt worden met olie of is dat blauwen alleen voor de kleur?

    Ik ben benieuwd, Tim

  • Th

    Hallo het bijwerken heeft hoofdzakelijk een kleurings effekt Het laagje olie is een extra bescherming tegen oa zweethanden .

    gr Th

  • Omerta

    Nadat je de plek met het chemische goedje en behulp van een wattenstaafje hebt ingesmeerd, moet je zodra het is opgekleurd afspoelen onder stromend water.

    vervolgens dien je ter bescherming het geheel in te spuiten met b.v. ballistol.

    Blijft de kleur te dof, dan kun je de plek “polijsten”d.m.v. heel fijn staalwol (licht overheen gaan) en nogmaals met wapenolie nabehandelen.

    Ik ken mensen die zo een loop van een luchtbuks als nieuw hebben gekregen, nadat deze verroest was geraakt.

    Let even niet op de spelfouten, maar volgens mij heet die rommel Birchwood Casey, de handel kan je er meer over vertellen.

  • Tim

    Thanks!

  • Matheu

    Niet met staalwol, haal je de blauwing er weer af. Gewoon een ruwe poetsdoek. Is het niet donker genoeg het geheel nog een keer herhalen.

    Dit type blauwing geeft maar beperkte bescherming en een hele dunne laag.

    Wil je het echt goed doen, moet je het bij een “zwarter” laten doen, deze doet het met zoutbaden. Eerst wordt het geheel in een bad met ontvetter gehangen (95 graden celcius), daarna gaat het voor een bepaalde tijd in een zoutbad (142 graden celcius) hier krijgt het zijn mooie diepzwarte kleur, daarna in een waterbad voor het schoonmaken (65 graden celcius) en ten slotte in een speciaal oliebad voor bescherming. Hierna licht oppoetsen met een zachte doek en het ziet er beter uit als nieuw.

  • Tim

    bedankt voor de uitleg,

    Ik wil het eerst zelf proberen met die blauw vloeistof, daarna kan ik altijd nofg kijken als het niet het gewenste resultaat geeft, maar bedankt voor de tip met de poes lap,

    Groetjes Tim