herladen .308

  • Henk Hoogenkamp

    Als jager kom ik op deze site, want ik weet dat er onder sportschutters nogal wat eigenladers zijn. Ik heb een jachtgeweer kaliber .308. Een fijn kaliber maar op lange afstanden is het nou niet direct de snelste patroon. met zelf patronen laden en kogelpunten is een vlakkere kogelbaan te bereiken. is er een sportschutter in het noorden van nederland die mij kan adviseren??? (** aangepast door beheerder)

    Vriendelijke groeten

    Henk Hoogenkamp

    0615050644

  • Jan

    Loop eens bij Slendebroek in Beilen binnen.

    Groet,

    J

    Wel akte meenemen.

  • Klaas

    Ik weet te weinig van jagen om een inhoudelijke reactie te kunnen geven.

    Het zou interessant zijn om te weten met welk patroon/welk kogelgewicht je nu schiet. Over het algemeen kun je stellen dat hoe lichter je kogel is, hoe sneller hij uit je loop komt, en dus hoe vlakker de kogelbaan is. Echter, die lichtere kogel heeft ook weer meer last van weersinvloeden, dus kan hij op afstand onzuiverder zijn. Bovendien lijkt het me dat je als jager (op grootwild?) gebonden bent aan bepaalde kogeltypen en -gewichten, teneinde in staat te zijn met een enkel schot het wild te vellen.

  • Henk Hoogenkamp

    Ik weet dat er voor de .308 deelmantel patronen beschikbaar zijn met een gewicht van 110 grain, voor vos en ree is dit voldoendeKlaas schreef:

    >

    > Ik weet te weinig van jagen om een inhoudelijke reactie te

    > kunnen geven.

    > Het zou interessant zijn om te weten met welk patroon/welk

    > kogelgewicht je nu schiet. Over het algemeen kun je stellen

    > dat hoe lichter je kogel is, hoe sneller hij uit je loop

    > komt, en dus hoe vlakker de kogelbaan is. Echter, die

    > lichtere kogel heeft ook weer meer last van weersinvloeden,

    > dus kan hij op afstand onzuiverder zijn. Bovendien lijkt het

    > me dat je als jager (op grootwild?) gebonden bent aan

    > bepaalde kogeltypen en -gewichten, teneinde in staat te zijn

    > met een enkel schot het wild te vellen.

  • Klaas

    Tjee…110 grains….da's wel een erg licht kogeltje voor een .308. Ik moet ook zeggen: ik heb ook nog nergens een 110 grains .308-kogel gezien, dus ALS je ze in Nederland al kunt krijgen, dan heb ik werkelijk geen idee waar. Misschien kun je Kuiper in Blijham even bellen, die importeert nog wel eens het een en ander (tel: 0597-561324). Het is overigens helemaal niet te zeggen dat jouw geweer nog een beetje zuiver is met die kogeltjes….kan zomaar zijn dat je op 100 meter groepen schiet van 20 centimeter. Dat lijkt me niet genoeg als je op vossen wilt jagen.

    Rest me nog 1 vraag: zou je niet beter een ander geweer kopen, in een wat interessanter kaliber? (Een kaliber dat in een wat vlakkere baan schiet.)

  • bennie

    Hoezo zou je een kaliber aanschaffen met een vlakkere baan ? Alsof een jager op 600 meter nog een ree schiet ! Ik ken een jager die een Sako TRG 308 heefd en reeen op 450 meter schiet maar dit word bij jagers niet gewardeerd en als onweidelijk beschouwd . .308 is een goed jachtkaliber maar door jagers ondergewardeerd omdat het een militairkaliber is .

  • Henk Hoogenkamp

    Een vlakkere baan is wellicht voor sportschutters erg belangrijk, maar ook met een .308 schiet ik tot 200 meter zonder verder dan 4 centimeter van het doel af te wijken. Voor jagers meer dan voldoende. En het is wel een van de meest zuivere patronen vooral ten opzichte van een 30-06 of 7*64.

    Een .243 of 223 is heel mooi maar daar mag je alleen mar mee op ree en niet op zwijn en hert

  • guido groeneweg

    zelf ik gebruik ik sierra koppen van 180 gr. speciaal voor herten en zwijnen, maar een ree of vos lukt prima. maar als het alleen voor vos en ree is volstaat 130 ook. maar de tip om kuiper uit blijham te vragen is een goede denk daar heb ik toevallig koppen besteld. Ik kom overigens uit de kop v NH. wat bedoel je precies met de zuiverheid ten op zichte van 30.06 en 7x64.

  • Steyr

    .308 is ook een mooi jachtkaliber en wordt binnen Europa het meest toegepast voor vos- ree- zwartwild

    Vraag je zelf af waar op je wil jagen en waar, vraag dan na met welke koppen je uberhaupt mag schieten in de jacht;

    • Loodvrij

    • Deformeren van de kop

    • Restwaarde bij impact

    Ga na op welke afstand je wilt gaan schieten, wellicht heb je al snel antwoord op je vraag