Walther p-38

  • Mari

    Beste sportschutters,

    Ik heb onlangs een Walther P38 gekocht.

    Op het wapen staat “bac44”, ik heb op het net gezocht maar ik kan

    “bac” niet vinden wie weet, in welke fabriek hij gemaakt is.

    Graag jullie reactie.

    Mari

  • Mari

    Ik heb denk ik het antwoord in middels gevonden:

    AC staat voor:

    Carl Walther, Zella-Mehlis, Thuringia

    44 is het bouw Jaar

    de “b” is nog deel van het serie nummer.

    Groeten Mari

  • K98k

    Hallo Mari!

    een goede keus een originele P38 aanschaffen!

    Er zijn 3 fabrikanten die de p38 in de 2e wereldoorlog hebben gemaakt.

    byf = mauser

    Ac = walther

    cyq = spreeWerke

    Meer er niet, er zijn wel wat versies met andere nummers, merktekens ed. maar meer fabrikanten zijn er niet.

    J. Gangerosa heeft ooit is een boek geschreven over de p38 (the first 50 years)

    groet, Albert

  • Mari

    Albert, heb jij enige ervaring met een p-38 wat betreft bv munitie of andere dingen

    waar ik rekening mee moet gaan houden?

    tot zover bedankt Mari.

  • K98k

    hoi!

    ja ik heb wel ervaring met een p38, ik heb r namelijk zelf een, een byf.

    Het is net als de luger, dat je er eigenlijk niet al te pittige munitie in moet verschieten… de tegenwoordige nato standaard is eigenlijk net te zwaar.

    Heeft je wapen nog een nummergelijke loop dat matched bij het wapen??

    ik persoonlijk doe t niet, ik heb iemand die af en toe is 500 patroontjes licht voor mij laat, dus als je herlaad zou dat t mooiste zijn.

    Wat ik binnenkort ga proberen is Sellier en Bellot subsonic patronen.. die zijn licht geladen en hebben een zware kop. ik weet niet of het wat is… maar dat zie ik wel.

    dus tip, geen p en +p munitie schieten.. want dan gaat ie stuk!

    groet, albert

  • Mari

    Hallo Albert,

    ik heb eens gekeken naar de nummers van het wapen en alles is nummer gelijk.

    wat de munitie betreft ga ik binnenkort Geco 124grn gebruiken is wel een stukje duurder dan de gewone s&b.

    heb nog een vraagje aan je op de korrel staat het nummer 4 is dit een maat aanduiding van de korrel? ik heb het vaker gezien op een p38.

    wat betreft subsonic van s&b heb je er al geprobeert zou je me wat willen laten weten en wat de kosten er van zijn alvast bedankt

    gr Mari.

  • K98k

    Olla…

    Doe voorzichtig, want ook de Gustav Genschow patronen zijn pittig…

    hebben ook een 124grain koppie alsk me niet vergis..

    Ik persoonlijk zou dat er niet teveel doorheen schieten, omdat het wapen

    naar ik heb vernomen uit de ‘geschikte’ literatuur en bronnen.

    die S&B heb ik nog niet geprobeerd dat hoor je asap!!

    het mooist is als iemand ff wat voor je herlaad

    en die 4 op de korrel is idd de korrelgrote.

    ik heb eeb Mauser, byf 43 ook met korrel 4, ook ik dacht dat ie niet nummergleich was..

    haha

    veel plezier met je genuine stukje duits edelstaal.

    groet,

    mij

  • K98k

    Hoi ff een tip,

    Het doet me als groot RWS liefhebber pijn om te zeggen, maar je moet

    voordat je je geco patroontjes gebruikt eerst is ff een magneetje bij de koppen houden… dan kom je er achter dat ze aan de magneet blijven hangen…

    dat had ik vandaag… Ik ging met mijn glock de baan op en wilde ff wat munitie testen: Geco, S&B, Magtech en Federal…

    Eerst een gesprek gehad, met Munts over kwaliteit.. Magtech was top, federal nog beter, Magtech, goedkoop Federal duur…. S & B goedkoop maar een lichte kop 115 grain, Geco was top… maar de magneet test wees uit dat geco ff de enige was met ‘stalen’ koppen….

    Na t schieten kwam S&B het beste uit mn glock.. het rustigst en groepeerde t mooist.. samen met federal.. maar die is dubbelzoduur..

    dus geen Geco Hi power 124 grain stalen koppen door je kostbare gun..

    groet,

    Mij

  • Mari

    Hoi Albert je tip komt precies op tijd ik moest het nog proberen met de geco

    Heb het wel geprobeert met de s&b het waren de eerste schoten uit het wapen en het viel niet tegen ga binnen kort naar C Verschoor schijnt veel p38 te hebben zal ook gelijk een informeren wat hij zegt over de munitie.

    Ik zie ook dat je bij Munts geen onbekende bent

    Heb daar zelf een cz85 besteld die van het 9 stappenplan maar het loopt allemaal veel vertraging op wegens de verbouwing die daar plaats vind.

    als je nog is wat weet hoor ik het graag van je

    groeten mari ook een rws liefhebber.

  • walter

    Hoi Albert, Ik ben een beetje nieuwsgierig geworden of je al met de S&B subsonic

    patronen geschoten heb en hoe het is bevallen. Ben ook nog naar munts geweest

    en die heeft nu een aanbieding van magtech die zou je ook kunnen verschieten in

    de p38 volgens munts. hoop van je te horen groetjes Mari.